torsdag 10. mai 2012

Kyllingspyd

Kyllingspyd kan lages i utallige variasjoner ettersom hvilken marinade du bruker. I løpet av sommeren pleier vi å variere både tilbehør og marinader,  jeg skal legge ut flere oppskrifter senere når grillsesongen virkelig er i gang


Denne gangen lot jeg ikke filetene marineres men bare penslet på saus før og under steking. Pass på så ikke grillen er for varm da svir sausen seg fort.

Jeg er en av de som ikke tåler noe som inneholder hvete, og da er det vanskelig å finne grillsaus her hjemme. Denne grillsausen har jeg bestilt hos Iherb og her helt hvete og glutenfri. (Dette er ikke noe du trenger å bekymre deg over hvis du har cøliaki, da det ikke er farlig for tarmen så lenge den er "glutenfri".) Å bestille fra Iherb.com er både billig og enkelt.

Hvor mye kylling du skal beregne per person er litt vanskelig. Jeg beregnet en filet til hver denne gangen og det ble for lite, men nå har jeg tenåringer i hus og dette er mat de virkelig liker... Skulle det bli rester kan kyllingen også brukes i salat dagen etter.

Jeg skjærer kyllingfiletene på langs slik at det er lange stykker på spydene. Skjærer du i terninger er det lettere for at de faller fra hverandre. Jeg steker også alltid kyllingen for seg selv på spydene for å sikre at kyllingen blir gjennomstekt. Tilbehør griller jeg for seg selv.

Hvis du bruker trepinner så holder det sjelden at de bløtlegges først. De ender ofte opp forkullet likevel. Et tips er å dekke det av spydene som ikke er kjøtt på med aluminiumsfolie.

Som tilbehør kan man variere med salat, grønnsaker som grilles, ris eller alt på en gang. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar