lørdag 6. desember 2014

Glutenfrie potetlefser


Jeg har i dag for første gang forsøkt meg som lefsebaker. Glutenfrie potetlefser stod på menyen. Etter å ha saumfart internett fant jeg ingen oppskrift som fristet så jeg modifiserte en "vanlig"oppskrift. Deigen ble nydelig å jobbe med, og lefsene veldig gode.

Jeg har ikke fått kvalitetssikret denne deigen siden jeg kun har forsøkt den en gang, men den var så bra at den var verdt å dele.

Ingredienser:
5 dl helmelk
100 g melange
5 dl Semper fin mix
4 ts xantham gum
1 ts salt
3 kg ferdigskrelte mandelpoteter

Potetene skal kokes møre med skallet på. Når potetene er kalde nok til å skrelles gjør du det før de males 2 ganger.

Melk og melange varmes opp.

For at ikke deigen skal bli for stor å jobbe med, og for at ikke den ferdige deigen bør stå for lenge før utkjevling/steking er det lurt å dele ingrediensene i to. Det er også lurt å være to til lefsebaking. En som kjevler og en som steker.

Bland så melet og xantamgum inn i potetene, kna det godt inn. Kna så inn salt og veske. Deigen skal være seig.

Bruk så masse mel på bakebordet, jeg tror jeg brukte nesten en boks med Semper til utkjevling.

Godt utstyr er viktig til lefsebaking, "lefsepinner" forenkler forflyttingen av lefsene fra bakebenken til takka, kjevle med "rutemønster" og kost med naturbust for å fjerne mel fra de ferdige lefsene og fra takka.

Kjevle lefsene så tynne som du klarer uten at de revner. Jo mindre lefsene er jo enklere er det.

Lefsene skal stekes på varm takke. Vi fant ut at nivå 8 fungerte best. Når lefsa har fått brune flekker snus den og stekes på andre siden.

Jeg har tenkt å forsøke å fryse ned lefsene for å se om de holder seg gode, skal komme tilbake med en oppdatering om dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar