tirsdag 31. juli 2012

Italia - glutenfritt paradis.

Jeg er tilbake etter 3 herlige uker i vakre Italia. Vi ferierte i en by som het Maccagno som ligger helt ved grensen til Sveits.

Siden jeg lider av krafig flyskrekk skulle reisen foregå langs landeveiene etter vi hadde tatt båten over til Kiel. Colorline skrev til meg i en mail at de ikke kunne garantere at jeg fikk mat som var helt ren for gluten så jeg hadde med mattermos med middag. Noe som var veldig greit. På vei hjem tok vi sjansen på å spise i restauranten ombord og det var en service uten sidestykke. De kunne lage maten i egen panne osv. Helt supert! Litt frustrerende er det jo at kundeservice ikke kunne undersøke dette.

Underveis måtte vi ha en overnatting hver vei. På vei ned hadde vi leilighet slik at vi kunne lage egen mat, men på vei hjem overnattet vi på Raddison Blu i Hannover. Underveis hadde jeg igjen laget mat på termos.  Her var det super service og vi fikk trygg kveldsmat og frokost. Vær obs på at her la de baconet på brødskiver i buffeten for at fettet skulle renne av. Vi fikk bacon som var stekt spesielt til oss i tillegg fikk også tilbud om eggerøre eller omelett. Helt fantastisk!

Før avreise fra Norge fikk jeg en liten advarsel fra legen om at glutenfritt kunne være vanskelig i Italia, og jeg ser at det kan stemme. I nærbutikken var det lite utvalg av glutenfritt, og restauranter som var godkjente av det italienske cøliakiforbundet var det langt mellom. Men de fleste viste hva cøliaki er og for de som ikke er veldig sensitive vil det fungere greit med restaurantbesøk.

Vi var så heldige at vi fikk informasjon om et apotek som lå en halvtimes kjøring unna leiligheten vår som skulle ha stort utvalg av glutenfritt, og gjett om det hadde. Det var et eget rom i apoteket som hadde hele utvalget utstilt. Det var 3 frysere med frossenvarer, masse tørrvarer og en plakat med ferskvarer. Så fortalte man apotekeren hvilke produkter man ønsket og så pakke de dette fra lageret.

Av utvalget må jeg nevne fersk pasta i flere typer, flere typer pizza og tortillalomper som var helt utrolig gode. Blandt frossenvarene hadde de sandwich-is, lasagne, pizza, pastaretter, brød, fiskepinner, kyllingnuggets osv.

Glutenfritt var ikke billig i Italia, men utvalget var fantastisk. Selv om utvalget på dette apoteket var ekstraordinært var utvalget på store matbutikker også veldig bra.

Vi handlet for det meste på Coop og der hadde de to typer frossenpizza, frossen lasagne, ostefylte crepes,  "kronesis" osv. De fleste varene i butikken var merket med om det inneholdt gluten eller laktose, så for oss som laget all mat hjemme var det som en lek!

Vi forsøkte ingen restaurater siden jeg ikke orket å bruke ferien på å være dårlig, så jeg har ingen erfaringer på det området.

Siden vi var usikre på utvalget hadde vi med oss en del halvfabrikat fra hjemme, slik som taco-krydder og sauser på glass. Taco-krydderet forsvant fort men det andre var det egentlig ikke behov for.  I tillegg hadde vi med schär rustica og knekkebrød.

Min erfaring er at Italia er et paradis når det gjelder mat hvis du har bil og kan komme deg rundt litt! Vi skal garantert tilbake!

2 kommentarer:

  1. Hei,
    hviket apotek/kjede var det som hadde godt utvalg i glutenfrie produkter?

    SvarSlett
  2. Beklager har ikke sett denne kommentaren før nå. Apoteket var bare et vanlig lokalt apotek i nærheten. Av butikker fant vi en stor Coop butikk som hadde veldig bra utvalg av glutenfritt. Den italienske cøliakiforeningen har også en liste over trygge spisesteder over hele Italia. Det er spisesteder som foreningen selv sjekker ut.

    SvarSlett