onsdag 10. juli 2013

Sloppy Joes BBQ-style

 
 
 
I min ungdom var jeg et år i USA som utvekslingsstudent. En av favorittmiddagene mine var Sloppy Joes.   Sist jeg besøkte USA var før jeg ble intolerant for hvete og på besøk hos en venninne fra skolen fikk jeg og familien servert Sloppy Joes. Barna har mast litt på at de vil jeg skal lage dette hjemme men jeg har ikke fått tak i halvfabrikat her i Norge. Jeg fant i våres en oppskrift som jeg forsøkte, og med noen endringer har jeg nå funnet en rett som smaker omtrent som jeg husker. 
 


Det er en ganske stor oppskrift, den holder til 2 middager hos oss med to voksne og tre barn.

1 ss matolje til steking
1 grønn paprika
1 rød paprika
1 løk
2 fedd hvitløk
800 g karbonadedeig
200 g. tomatsaus (eventuelt knuste tomater)
3 ss tomatpurè
2,5 dl god bbq-saus
1 ss worcestershiresaus
0,5 ts chilipulver (valgfritt)
smak til med salt og nykvernet pepper

Hakk paprika, løk og hvitløk smått og stek på medium varme til de er møre. Tilsett karbonadedeig og stek videre til kjøttet er gjennomstekt.

Tilsett tomatsaus, tomatpurè, bbq-saus, worcestershiresaus, og chilipulver. Rør godt. La dette småkoke til sausen tykner, ca. 10 minutter. Kan godt stå lengre for å få en dypere smak.

Serveres med hamburgerbrød og potetgull.

NB! hvis du er veldig var på hvete slik som vi er kan det være vanskelig å finne helt trygg bbq-saus og worcestershiresaus. Jeg har bestilt fra USA.

PS! Denne retten egner seg ypperlig til nedfrysing:)


3 kommentarer:

  1. Gleder meg til å prøve denne :). Takk

    SvarSlett
  2. veldig lyst til å prøve denne rette. noen spess merker å butikker noen kan tipse meg om å bestille glutenfri bbq-saus fra?

    SvarSlett
  3. Anonym: Beklager at jeg ikke har sett spørsmålet ditt før. Var inne for å hente denne oppskriften nå. :o) Jeg har bestilt fra Iherb, en som heter Annies. Ellers har jeg funnet en som er hvetefri på Rema1000, men husker ikke helt hva den heter. Det meste av bbq er vel glutenfritt, men hvis du er veldig var og må ha helt hvetefritt er det lurt å lese. :)

    SvarSlett