lørdag 14. april 2012

Chicken Tikka Masala

Både jeg og mannen elsker krydret mat. Etter å ha blitt syk av å spise på indisk restaurant fant jeg ut at løsningen måtte være å lære å lage indiskinspirert mat.

Siden marineringen av kjøttet tar tid så lager jeg alltid masse "tandoori-kylling" og så fryser jeg ned i posjoner som jeg tiner opp når jeg lager masala sausen. Slik ser kyllingen ut når den kommer ut fra ovnen. Jeg griller det på rist i ovnen.
Et av favorittredskapene mine er stavmikseren med dette tilbehøret. Alt hakkes bittesmått uten at jeg trenger å slite.
Rød løk som freses raskt i pannen slik at den fortsatt er sprø er supergodt ved siden av Tikka Masala.


Jeg har forsøkt meg fram med litt forskjellige oppskrifter og har nå funnet min favorittkombo.

Her er oppskriftene jeg bruker. Jeg lager ofte flerdobbel posjon av kyllingen og fryser ned. Da er det superraskt å lage på en småtravel hverdag. Sausen kan også fryses ned. Skikkelig fast-food,  og supergodt!

Marinert kylling:

5 dl soyayoghurt, laktosefri yoghurt eller vanlig yoghurt hvis du tåler det.
7 store fedd hvitløk. Pass på at det ikke er spirer i hvitløken,ta eventuelt bort disse.
2 ss raspet ingefær
6 ss sitronsaft
5-6 ts. tandoori masala
7 ss matolje
1 ts salt
Chilipulver etter smak. Jeg bruker ca 1 ts extra hot chili uten at dette blir veldig sterkt.
2 ts garam masala
2 ts tørket bukkehornskløver
1 ts knuste korianderfrø
2 ss finstrimlet koriander
2 kg. kyllingfilet


Bland alle ingrediensene bortsett fra kyllingen. Del kyllingen opp i biter (Jeg deler hver filet i 3, men du kan også ha større biter). Legg kyllingen i en pose og hell marinaden over. Legges kaldt og marineres i minst 5 timer, best er natten over men det er sjelden jeg venter så lenge.

Kyllingen steker jeg på rist med en plate under til å ta i mot det våte. Jeg setter ovnen på grill som er 300C og steker til de er fine og gylne. Dette er masse mat så du kan fint dele oppskriften i to.

Så til sausen, som er kronen på verket...

Til ca. 4 personer

400g hermetiske tomater
3 dl laktosefri matfløte (eller vanlig hvis du tåler det)
2 ss olje
1 stort fedd hvitløk som finhakkes
1 frisk rød chili uten frø som finhakkes. Ønskes en sterkere saus så kan frøene også være med.
2-3 ts malt spiskummen
2-3 ts paprikapulver
0,5 ts salt
litt pepper

Varm oljen og tilsett hvitløk og chili. Stekes under omrøring i ca 1 minutt. Tilsett så resten av krydderene og rør videre i et halvt minutt.

Tilsett så tomatene og fløten. La sausen putre i ca 10 min uner hyppig omrøing. Jeg pleier å kjøre stavmiskeren i den for å få en jevn saus.

Av tilbehør bruker vi rødløk som stekes, agurk i skiver og sitron. Det tok litt tid før vi forsøkte oss på sitron, men det er en ingrediens som hever smaken!

Håper det smaker!

2 kommentarer:

  1. Hei. Mener du virkelig 300 grader på grillelement? hvor lenge pleier du å steke kyllingen?

    SvarSlett
  2. Ja det mener jeg;) Vanligvis stekes dette i en tandoori som er enda varmere. Hvor lenge det må stekes kommer ann på størrelse på biter og ovnen din. Bare sjekk at de er gjennomstekt! Lykke til, dette er favorittretten her i huset og jeg har "alltid" dette i fryseren.

    SvarSlett