torsdag 12. april 2012

Pasta bolognese

Når vi en sjelden gang går ut og spiser ender vi opp på en italiensk restaurant hvor jeg og datteren min som også lever glutenfritt, koser oss med pasta bolognese. Dette er en veldig enkel saus å lage og nå har jeg endelig gitt det en sjanse. Vellykket ble det også!
                                                    

Det er en stor jobb å skulle hakke alt smått nok så jeg er glad jeg har dette tilbehøret til stavmikseren som gjør jobben veldig enkel for meg. Ellers gjør jo en foodprossessor samme nytten, eventuelt en kniv og god posjon tålmodighet. ;) 


Jeg laget en liten testposjon for noen dager siden og siden den ble god valgte jeg å lage en stor posjon i dag, så nå har vi middag på 1-2-3 senere.
Her er oppskriften jeg brukte:

400 g. karbonadedeig (evt. 50% kjøttdeig av svin og 50% karbonadedeig)
6 skiver pancetta (evt. bacon)
3 fedd hvitløk
1 glass rødvin (evt. kok ut pannen med litt vann og bruk kraften)
1 stor gulrot
1 stav selleri
2 store løk
2 bokser hermetiske tomater
2 laurbærblad (gjerne tørket)
salt og pepper etter smak

(Jeg har brukt halvparten karbonadedeig og halvparten kjøttdeig av svin, jeg har også brukt vanlig bacon. Siden jeg ikke tåler rødvin har jeg utelatt dette og brukt kraften fra pannen.)

Jeg har laget bolognesen min i en crockpot (slowcooker), men det kan fint lages i vanlig gryte. Det som er viktig er at den får koke lenge på lav temperatur.

Brun karbonadedeig og bacon og ha så i grønnsakene og stek de gylne. Så er det egentlig bare å tilsette resten og glede seg til middag. I vanlig gryte ville jeg latt den stå i et par timer, mens den fikk godgjøre seg hele 8 timer crockpot'en.


Det fine med pasta er at den kan lages både glutenfritt og vanlig.  Min favorittpasta er helt klart Schär, så det er den vi bruker. Vi koker to gryter, en til de som tåler gluten og en til oss andre. Siden tåler så lite må jeg koke pasta i to omganger pga. at dampen er nok til at jeg kan bli syk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar