lørdag 25. august 2012

Wok med asiatiskinspirert soyasaus.

De som kjenner meg vil få sjokk når jeg sier at min nye favoritt er wok. Grønnsaker er og har aldri vært helt min store greie, noe som selvfølgelig gir utslag i at barna heller ikke favoriserer det. Men Mega hadde tilbud på frosne wokblandinger forrige uke og da tenkte jeg at det var jo verdt et forsøk. Jeg fant ingen woksaus på nett som inneholdt ingredienser jeg hadde, derfor ble den et forsøk ved hjelp av råvarer jeg alltid har hjemme.
Først brunet jeg kylling kuttet i små terninger. Når kyllingen var ferdig brunet la jeg det over i en bolle mens jeg stekte wok-blandingen etter oppskriften på posen. Ca. 6 min. på sterk varme. Viktig å ikke vaske pannen mellom alle stekingene for å få med mest mulig av smakene.
Så tømte jeg pannen igjen og freste hakket chili, fersk ingefær og hvitløk i pannen.
Så tilsatte jeg 2 dl kyllingkraft, 2 ss. glutenfri soyasaus, og ca 1 ss. maizena rørt ut med litt vann. Viktig at sausen koker og at du rører i litt og litt av maizenablandingen for å unngå at sausen blir for tykk. Tenk at den skal være så tykk at den fester seg til grønnsakene.
Her er det ferdige resultatet. Det er to forskjellige wokblandinger som er brukt.

Woken blir sprøere og kanskje også bedre dersom du kjøper ferske råvarer og kutter selv, men jeg synes dette er et godt alternativ.

Her er oppskriften som passer til 2 til middag, og 3 som en lett lunsj/kvelds.

3 kyllingfileter, kuttet i biter
1 pakke Findus wok-blanding

1 rød chili
ca. 1 ss. hakket ingefærrot
3 store fedd hvitløk.
2 ss. glutenfri soyasaus
2 dl kyllingkraft
ca.1 ss Maizena rørt ut i ca 0,5 dl vann


Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar