lørdag 22. september 2012

Gluten og melkefrie chocolate chip cookies

Disse kjeksene er farlig gode og er du lur baker du like gjerne to porsjoner med en gang. Kjeksen holder seg godt i en tett kakeboks. Dette er av typen allergivennlig mat som alle liker, en kan ikke merke at det er brukt glutenfritt mel eller melkefrie produkter.
Serveringsklare cookies.
Det er ekstra kos å bake med barn. Her er 5-åringen også med.
Jeg brukte xhantamgum i deigen og den blir da  fastere enn baking uten. Kjeksene blir like gode uten, men kan bli litt mer porøse. Hvis du ønsker flate kjeks kan du gjøre som jeg har gjort her og presse de ned med en fuktet skje.


Her er oppskriften: (dobbel oppskrift gir ca. 3 stekebrett med cookies)

110 g. melange uten melk og salt
  50 g. hvitt sukker
110 g. brunt sukker
1/8 ts salt
1/2 ts vaniljesukker
1/2 ts bakepulver som skal røres ut i 1 ss VARMT vann
150g.glutenfritt mel
150g. sjokolade du tåler. (Gjerne nøtter i tillegg)
1 egg.
0,5 ts xanthamgum (kan utelates)

Rør først melangen hvit og tilsett så hvitt og brunt sukker. Tilsett så egget som er vispet litt på forhånd, før resten av ingrediensene røres i.

Kjeksen stekes på 180grader i ca. 10- 15 min.

Håper det smaker! :)

Tips til melke og glutenfri sjokolade: http://www.iherb.com/Enjoy-Life-Foods-Semi-Sweet-Chocolate-Mini-Chips-10-oz-283-g/32772 Denne bruker jeg og den er veldig god. Å bestille fra Iherb er veldig enkelt og portoen er rimelig hvis du ikke bestiller for mye slik at den kan gå med vanlig post. Jeg har ikke hatt noen problemer med bestillinger derfra.

2 kommentarer: