søndag 9. september 2012

Hjemmelaget knekkebrød

Jeg har vært så lei av de tørre smakløse knekkebrødene som fås kjøpt i butikk, og lette lenge etter oppskrift på knekkebrød som var bakt uten havregryn. Glutenfrie havregryn kan spises av mange men vi tåler det dessverre ikke.

Jeg bruker ingen oppskrift, og det er bare å sette sammen de frøene du liker så skal jeg love deg at du får en god smaksopplevelse. Dette er også en fin måte å holde magen i sjakk på også! ;)

Jeg bruker stort sett linfrø, bokhvete,sesamfrø, hirse, solsikkefrø og gresskarkjerner. Linfrøene må knuses for at vi skal kunne nyttegjøre oss av alt det sunne disse inneholder. De andre lar jeg være helt. Så tilsetter jeg litt olje, salt og vann slik at det blir en grøt. "Røren" kan gods svelle litt før den dras utover i stekepanna med f.eks. en fuktet stekespade. Det er vikig at det blir så tynt som mulig. Deles i passende biter, gjerne med en pizzakutter.

Stek to brett samtidig med varmluft på 160C i ca. 1 time, men etter halvgått steketid lar du stekeovnsplatene bytte plass i ovnen. Stek så videre til knekkebrødene er sprøe. Er ikke knekkebrødene tørre så la de stå litt ekstra. Knekkebrødene avkjøles på rist og oppbevares i tett boks.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar