tirsdag 11. september 2012

Glutenfri kyllingwrap

Nistemat som er glutenfri er vanskelig synes jeg. Glutenfritt brød blir kjedelig i lengden, men jeg har et par krav; det må være raskt å lage, kunne spises kaldt og smake godt.

Til sønnen min som ikke er glutenintollerant lager jeg ofte kyllingwraps med tortillalefser som vistnok blir kjempegode og jeg har full forståelse for at datteren også har lyst på. Andre alternativer til niste kan være "rett i koppen" tomatsuppe fra Organ eller pizza.

I Italia fikk vi tak i gluten- og melkefrie tortillalefser som faktisk fungerte, men her i Norge har jeg kun funnet en tykkere variant fra Schär som er naturlig glutenfri.

Vi forsøkte med disse tykke "lompene" fra Schär og selv om de var litt vanskelige å brette så ble smaken god, og det er jo det viktigste. Som fyll har jeg brukt rømme, salsasaus, salat, agurk og kyllingfileter. Alt kuttes opp dagen i forveien for å kunne sette det sammen på morgenen.


Ingen av de oppskriftene jeg har funnet på nett for glutenfrie tortillalefser har falt i smak. Maistortilla er jo naturlig glutenfri, og også enkle å lage hvis man har det rette melet, men de har ikke falt helt i smak. 

Jeg har gjort mange forsøk på å komponere noe som kan ligne på tortilla og resultatet blir som dere ser på bildet over - litt som pannekaker. Jeg har en teori om at hvis lompene skal bli så føyelige at de kan brukes som tortillas må de lages nesten som pannekaker, altså fra røre, men så gjelder det da å finne den riktige fordelingen mellom ingrediensene... ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar