lørdag 27. oktober 2012

Biff med fløtegratinerte poteter og peppersaus

Jeg og mannen går sjelden ut å spiser, men det er også koselig å lage en romantisk kveld hjemme når barna er i seng. Slike kvelder passer biff veldig godt inn.


Hvilken biff som er den beste må du nesten prøve deg fram til. Vi sverger til godt mørnet indrefilet. Den er mør og nesten smelter på tungen. Ulempen er at den gjerne koster litt mer, men seig biff er ikke godt... Spis heller en god biff sjelden og nyt den!

Å steke biff er veldig enkelt bare du har lært deg hvordan du vil ha den. Mannen skal ha den nesten rå så den steker jeg på høy varme i olje (kan blande med smør hvis du tåler det) slik at den får stekeskorpe. Jeg skal ha min nesten gjennomstekt så den må steke litt lengre på svakere varme etter den første bruningen.

Som tilbehør til biff synes vi det er godt med enten fløtegratinerte poteter eller bakt potet. Begge deler er veldig enkelt. Skal komme tilbake til en genial måte å bake poteter på senere.

Fløtegratinerte poteter:
Fløtegratinerte poteter er enkelt og er garantert en suksess. Jeg tar å kutter opp poteter i skiver, kutter opp løk i skiver og hakker opp hvitløk. Dette blandes i en ildfast form. Strø over litt salt og nykværnet pepper før du heller over laktosefri fløte. Fløten behøver ikke å dekke potetene helt. Vi bruker 8-10 mandelpoteter, 1 løk og 2 fedd hvitløk. Men da blir det rester, så der er nok til 3 voksne vil jeg tro. Jeg bruker ikke ost på toppen da jeg ikke tåler det og det er heller ikke noe savn. Smaker veldig godt uten.

Stekes i 45-60 min på 200C til potetene er møre. Blir potetene for mørke kan du dekke formen til med aluminiumsfolie.

Jeg har en genial peppersaus som jeg pleier å lage opp i store posjoner og fryse ned, oppskriften kommer neste gang jeg lager den. Den krever litt arbeid og tid men er himmelsk på smak, og veldig kalorifattig. I dag var det dessverre tomt og da ble det en kjapp saus etter oppskrift fra Matprat.no.

Sausen var ok, men minner meg mer om posesaus enn hjemmelaget. Her er iallefall oppskriften, eneste forandringen jeg har gjort er at jeg har gjort den gluten og laktosefri.

Peppersaus:
Ca 1 ss. pepper
1,5 ss maizena rørt ut i litt kaldt vann
4 dl kraft/buljong
1 dl  laktosefri fløte
salt
2ss glutenfri soyasaus

Knus pepper i en morter. Jeg brukte en blanding av sort, grønn og hvit pepper. Hell dette i en kjele og varm opp pepperen før du heller på kraften. Så tilsetter du maizenablandingen. La sausen koke i et par minutter.Tilsett så fløte og soyasaus. Smak til med salt.

Grønnsaker til biff:
Det varierer veldig hva vi har av tilbehør til biffen. I dag hadde vi glemt å kjøpe inn grønnsaker så da ble det mais. Å woke broccoli, løk, minimais og sjampinjong er veldig godt til. Det er også kjempegodt med bakte tomater og stekt løk.

Ha en flott lørdagskveld, og nyt den ekstra timen i natt! :)

1 kommentar:

  1. Hadde vært supert om du kunne gjort et innlegg om din hjemmelagde glutenfrie peppersaus da dette er noe jeg gjerne vil teste ut lage selv!:)

    SvarSlett