lørdag 17. november 2012

Murgh madras

For et par uker siden var jeg og mannen på weekend i Gøteborg og der har vi et favoritt spisested som vi tilbringer mye tid hver gang vi er der. Jeg synes det er vanskelig med mat når jeg er så ømfintlig så vi har en tendens til å komme tilbake der hvor maten er god og jeg ikke blir syk. Masala Kitchen er et slikt sted. Masse god indisk mat og hyggelig stemning. Alle rettene er glutenfrie og de fleste er melkefrie. Servicen er fantastisk!

Murgh madras har blitt en favoritt og jeg gjorde et forsøk på å gjenskape den hjemme. Selv om det ikke smakt likt så ble den veldig god. Murgh madras finnes det utallige forskjellige varianter av så det blir nok ikke den siste vi prøver.

Denne oppskriften er hente her.

4 kyllingbryst
3 ss matolje
2 løk, finkuttet
ca 2cm frisk ingefær, raspet/finhakket
3 hvitløksfedd, raspet/finhakket
salt/pepper
saften fra en halv sitron
400 g hermetiske tomater
3 dl vann
1 ts garam masala
3 røde chili, finhakket (ønsker du en mildere rett ta ut frøene)
2 ts malt spiskummen
1 ts malt koriander
1 ts malt gurkemeie
1-3 ts hot chilipulver (smak til)
frisk koriander til pynt

Skjær kyllingen i terninger, krydre med salt og pepper og knyst sitronen over. Stek kyllingen gyllen. Ta kyllingen ut av pannen og stek løken i oljen til den er myk, ca 5 minutter. Tilsett så chili, hvitløk og ingefær før det stekes videre i 2-3 minutter. Tilsett så alt krydderet bortsett fra garam masala.

Tilsett kyllingen i pannen igjen og bland alt sammen. Tilsett så vannet og tomatene og la det få et oppkok. Skru ned varmen slik at det småkoker og la det stå slik med gjevnlig omrøring i ca. 30 min. Blir den for tørr kan du tilsette mer vann. Etter 30 minutter tilsetter du garam masala og lar retten småkoke i 10 minutter til.

Pynt med litt frisk koriander og server sammen med ris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar