søndag 25. august 2013

Nistelapper

Da var det skolestart igjen og av erfaring er glutenfritt brød litt tørt som nistemat.

Barna er veldig glad i lapper/sveler og da tenkte jeg at jeg skulle forsøke en sunnere vri. Første gangen jeg lagde disse ble de relativt fine, og 6-åringen elsket de. Jeg lagde nye i dag og bestemte meg for å se om jeg kunne lure i henne litt mer fiber.

Jeg brukte grov melblanding fra Schär, linfrø malt til mel og hirsefrø. Til ca. en halv kilo mel brukte jeg tre egg, en "dasj" olivenolje, 1 ts bakepulver, litt salt og melk til det ble en tykk røre. Her kan en bruke laktosefri melk, eller andre alternativer. Stekes i teflonpanne, takke eller vanlig panne smurt med litt olje.


 
 
 
Disse ble tatt like godt i mot som de forrige, så da har vi en vinner for nistemat en periode.
 
 
Jeg steker kun de som skal spises  og så setter jeg røren i kjøleskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar