lørdag 21. april 2012

"Lealauskake"

Denne herligheten går også under navnet kokosbollekake, skumkake og sikkert andre navn. Dette var fast inventar i bursdagene til en av mine barndomsvenner, og bringer tilbake minner fra en morsom og bekymringsløs tid. Lealaus ble den kalt da den er som å spise gele, og hadde en evne til å falle av skjeen på vei til munnen.

Vi tåler ikke glukose siden det ofte kommer av hvete, noe som fører til at jeg oftere en før baker en god kake til helgen. Nå har denne stått på ønskelisten en stund og ønsket ble i dag oppfylt. ;)


Etter å ha testet litt fram og tilbake har jeg nå funnet fram til en god oppskrift uten alt for mye sukker (alt er relativt...). Den er både gluten og laktosefri. Jeg har også en oppskrift uten egg, men da blir sukkerinnholdet betraktlig høyere. Den lager jeg kun når det er eggeallergikere tilstede. Oppskriften på den kan jeg legge ut senere.

Ingredienser:
eggehviter av 6 egg
3 dl sukker
2 ts vaniljesukker
9 gelantinplater
1,5 dl kokende vann

100g sjokolade du tåler
1 ss delfiafett
kokosmasse til pynt

Jeg visper først 6 eggehviter stive med mikser før jeg tilsetter 3 dl. sukker og 2 ts. vaniljesukker. Dette står i visperen ca. 5 minutter. I mellomtiden tar jeg 9 gelatinplater,som har ligget i kaldt vann i 5 min., og løser de opp i 1,5 dl. kokende vann. Jeg heller så dette i resten av blandingen og lar det få stå og vispes en stund til.

Når blandingen er stiv heller jeg den opp i en form som jeg har dekket med plastfolie og setter den i kjøleskapet der den må stå i et par timer før den er klar til å dekkes med sjokolade og kokos.

Siden jeg ikke tåler laktose velger jeg å bruke sjokolade uten melk som jeg smelter i vannbad sammen med litt delfiafett. Avkjøles litt før det tas på kaken. Strø til slutt litt kokos på toppen, og NYT. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar