søndag 13. mai 2012

Bake med Xylitol

Jeg spiser ikke sukker utover det som måtte være i brød og annen mat jeg lager. Jeg savner ofte muligheten til å kunne spise kake og har tidligere forsøkt baking med Sukrin uten å lykkes.

Jeg bestilte en pakke med Xylitol fra Iherb og gikk i dag i gang med baking. Det hevdes at Xylitol skal kunne brukes på samme måte som vanlig sukker med unntak av at det ikke karameliserer seg, øker gjæring eller brunes.  Jeg valgte å prøve meg på Suksessterte.

Resultatet ble ikke bra, det er ikke sikkert at det er Xylitolen sin feil, men at jeg må øve meg litt mer. Smaken på kaka ble omtrent som vanlig men konsistensen ble anderledes. Kremen ble ikke like fin og bunnen falt lettere fra hverandre.

Det viktigste jeg fikk ut av dette var at smaken var god. Det betyr at jeg skal prøve meg på en kake som ikke er så basert på sukker som suksessterte er, men en enkel sjokoladekake.

OBS! Hunder må ALDRI få Xylitol da det kan være farlig, til og med dødelig, for hunder å få i seg dette.


Det er viktig å merke seg at kroppen kan ha behov for tilvenning av Xylitol og at store mengder kan gi oppblåst mage og diare.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar